Tips til selvhjelp

Tips til hjemmekontor og karantene

Jeg har blitt intervjuet av Nidaros.no
Her er mine tips til hvordan takle hjemmekontor og karantene

Nå sitter store deler av Trondheims befolkning enten i karantene eller på hjemmekontor. På kveldstid skal man unngå nærhet til andre mennesker enn dem man bor med.

Lag deg gode rutiner, ta pauser og snakk sammen 

– Man kan fort bli forstyrret hvis man kommer tett på hverandre. Det hjelper ikke å bli irritert, eller ha for høye ambisjoner for seg selv i sånne situasjoner.

Folk står i ulike forandringer. For noen betyr dette at man blir mye hjemme alene, mens for andre betyr det at man kommer særdeles tett på dem man bor med.

– Mange er mer vant til å være isolert og til å forholde seg til det å være engstelig, så det er også folk som går til meg som i større grad tar det med ro og sier at dette er sånn som de har det til vanlig. Nå får andre kjenne på det de vanligvis kjenner på.

Strukturer dagen din. Noen sliter med daglige rutiner fra før av. Kan du få en venn til å ringe deg, eller bruke klokka som påminner om å komme i gang med gjøremål?

Jeg anbefaler å sette av tid til ulike oppgaver, som jobb eller husarbeid, og så legge inn pauser.

Det er veldig uklokt hvis alt flyter, eller hvis man blir sittende å se på Netflix eller nyheter hele dagen.

– Hvis du har barn hjemme, gi tid til dem, og gi dem tid til å leke. Lek er barnets kommunikasjonsform og en måte for barn å få utløp for, og håndtere, frykten sin.

Hvis man har hjemmekontor, og små unger som skulle ha vært i skole eller barnehage, får man ikke gjort begge deler. Ha fokus på barna, uten å tenke på dem som forstyrrelser, eller være redd for at dagen ikke går som en vanlig arbeidsdag på kontoret. Er man to som bor sammen kan man skifte på å jobbe og å være med barna.

Ta godt vare på hverandre 🥰